Tisdag 4 oktober - dag 3

Första dagen i GHANA!!! Äntligen är vi här! Och det verkade ha fastnat i någons skalle lite för mycket, så man fick inte sova mer än till kl 6! Och vi hade lagt oss typ kl 1. Så inte så många timmars sömn alltså. Visserligen trodde vi att klockan var typ 7 eller 8 när vi vaknade, men det visade sig sedan att vi hade fel tidzon. Bra jobbat. Nå, Kanu hedde sig ut på en promenad, för han hade myror i brallorna och kunde inte sitta stilla även fast klockan var nästan natt fortfarande. När han kom tillbaka 13 minuter senare var han inte nå lugnare, snarare tvärt om. Så det  var bara att glömma det där med att sova mer. Det var upp som gällde. Inget annat. Så vi bestämde att klä på oss och gå ner och käka frukost. Och tidigt på morgonen så måste man ju klä sig ordentligt, eller hur? Det är kallt och man behöver jacka så man inte fryser. TRODDE VI! Fy fan, 1000000 grader varmt på morgonen! Och solen lyser som FAN! Det var bara tillbaka med jackan, på med solkräm och ner till frukosten.

Vi började sedan dagen med att köpa ett simkort som funkar här i Ghana. Dyrt som satan att ringa med svenskt. Lite ekonomisk ska man vara. Men det vart för varmt efter 10 minuters promenad, så vi skyndade tillbaka till vårt airconditionerade rum på hotellet. Vi vågade oss ut en sväng till efter en stund. Eller vi var mer eller mindre tvungna. Vi behövde svalare skor! Flipflops  it is. Ghana flipflops såklart!

Sen hade Cindy fixat så bra till oss, så vi fick låna hennes bil med en chaufför helab dagen. Så vi började med att åka till flygplatsen och boka flytgbiljetter till Tamale. Det var liiiiite dyrt, men då slipper vi i alla fall åka buss på skitvägar i 9 timmar. Sen åkte vi för hämta upp Kanus kompis Nyaya, som han gick skolan med och spelade fotboll tillsammans. De var suuuuuuuuperglada att träffa varandra igen! Så vi tog med han och vår chaufför till Frankie’s på lite lunch. Sen åkte vi till Tema, en stad som ligger ca 30 minuter öster om Accra. Där försökte vi spåra en kvinna som hjälpte Kanu och Nyaya mycket när dom gick i skolan. Hon brukade ge dom mat, och umgås med dom. Hon var fru till en av deras lärare, så hon tog hand om dom. Tyvärr så var hon inte hemma, så vi var tvungen att vända tillbaka till Accra och Labadi beach! Världens bästa strand! Nice vit mjuk sand, vaaaaarmt vatten, och GIGANTISKA vågor. Det var sååå varmt och skönt vatten, man ville inte ens vända när man började gå ner. Man vill bara fortsätta ut i vågorna! Tråkigt nog så ville boysen inte vara på stranden så länge, så det blev väl typ en timme. Men jag gjorde en deal med chauffören, att när vi kommer tillbaka till Accra, just innan vi åker till Sverige, så ska vi ha en heldag på stranden! Helst en söndag, för då är det tydligen mycket entertainment och events där. Ska bli najs!

Efter stranden var vi blöta och sandiga så vi for tillbaka till hotellet och duschade och bytte om. Vi delade också ut ett par skor och lite träningskläder till Nyaya, som blev superglad! Sen kom mama cindy med hennes man och plockade upp oss, så åkte vi ut och käkade middag tillsammans på en fin restaurang. Vi fick fried rice och kyckling – MUMS! Vi hade kunnat rulla därifrån, så mätta blev vi. Men vi behövde lite svalkande efterrätt, så vi for och köpte glass. Sååå gott och perfekt. Glass i värmen = det bästa. Vi tog även en sväng ut till ett köpcentrum för att växla lite pengar, men det var stängt så vi fick vända tillbaka. Men vi tjuvkikade in i växlingsbutiken, och såg växelkursen, så vi räknade själva och fick växla med Cindys man istället. För det var panik, vi hade 0 cedis kvar.

Sen var vi sjukt trötta, så vi la oss på en gång när vi kom hem till hotellet. Plus att flyget går sjuuukt tidigt till Tamale. Så det var bara tack och god natt!