Lördag 12 november - dag 42

På morgonen åkte, sooooooom vanligt, jag Kanu Aicha och Faiza in till stan för att handla. Vi handlar mat minst en gång om dagen känns det som! Men för tillfället så bor vi 12 personer här (om jag kommit ihåg att räkna alla), och alla har en mage som ska mättas flera gånger om dagen. Så det är bara att handla, handla, handla som gäller! När vi var i stan så hittade vi ett ställe där dom säljer ghana-filmer. Eftersom att det inte finns att få tag på ghana-film annat än just i Ghana, så var vi tvungna att passa på att köpa några stycken. Det lär nog bli fler innan vi far hem!

När vi återvände från stan så var folket här hemma i full fart med hårflätning och matlagning. Så vi stoppade i oss lite lunch, och sen var det bara för mig att plocka ut flätorna som Faiza gjort på mig i torsdags (tror jag det var), tvätta håret, turbo-torka det (går extremt snabbt i denna värme), och sätta mig och få nya flätor. Det var nån kompis till nån som var här, och hon jobbar med att bland annat fläta hår. Hon tyckte att mitt hår väl väldigt mjukt, så jag frågade om det var svårt att fläta, men hon sa att det var okej. Så jag hoppas att det inte var allt för jobbigt, man vill ju inte vara till besvär. Hur som helst var flätorna superbra och jag är jättenöjd! Vi får se hur länge dom håller, jag kanske måste leta upp henne och göra nya innan vi åker till Kumasi.


en webcam-bild på mina flätor kunde jag iallafall fixa! :)

Medans jag satt och blev flätad så funderade jag hur mycket hon skulle vilja ha betalt. Allting är så himla annorlunda jämfört med hemma, så man vet aldrig någonsin vad något kan tänkas kosta.. Men jag kom iallafall i mina tankar fram till att jag ville ge henne 10 cedis = ca 40-45 kr. Det tyckte jag kändes som ett rimligt pris. Men när hon flätat mig, Aicha, mormor och en till tjej klart så sa hon att hon ville ha 7 cedis. FÖR ALLA 4!! Det är typ 30 spänn. Förstå. Men jag protesterade, så tillslut så gav vi henne nog minst det dubbla. Hur som helst var det ändå väldigt billigt. Skulle du gå och fläta dig sådär i sverige skulle det säkert kosta några hundra kronor per person.

På eftermiddagen lånade vi teachers moppe igen. Men vi åkte INTE till stan, believe it or not! ;) Vi åkte istället till Tamale Sports Stadium, som faktiskt ligger väldigt nära där vi bor. Kanus kompis Oscar spelade träningsmatch på träningsplanen, så vi fick tyvärr inte gå in på stora arenan.. Vi stannade bara en liten stund, för våra magar började kurra ordentligt, så vi åkte hem och käkade middag istället.

Publicerat: 2011-11-14 @ 13:33:04


0 kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!