denna sjukvård..

På det jobbet som jag har så lär man sig väldigt snabbt två saker. För det första riktnummer. För det andra att det inte är någon ordning - what so ever - på sjukvården i detta jäkla land! Några exempel på synonymer på ordet vårdcentral: läkarhus, läkarmottagning, cityakut, närakut, närsjukhus, hälsocentral. Observera att detta endast är ett fåtal av de tusentals olika namn som finns. Och inte nog med detta, alla har också olika avdelningar, telefontider och organisationer. Som sagt - INGEN ordning, man blir helt tokig ibland. Plus att folk gärna säger stadsdelen dom ligger i istället för staden och antar att man vet vilken stadsdel som ligger i vilken liten håla. Hallå, jag är väl ingen maskin?

Nå till saken. I morse skulle jag boka en tid på min vårdcentral inne i stan. Ringer dit, berättar mitt problem och får då höra att dom inte har några akuttider tillgängliga idag. Jag bilr istället hänvisad till mjölkuddens vc. Ringer och får det jätteroliga beskedet att "abbonenten inte tillgänglig, åter igen imorgon 13.00" Va fan, ser sen på hemsidan att dom endast har 30 minuters telefontid varje dag. Hur tusan tänker man då?! Knappast någon som planerar vilken tid dom ska bil sjuka och ännu mer knappast någon som kommer ihåg dom jäkla telefontiderna!

Slutar med att jag ringer till min gamla goda örnäsets vårdcentral. Där får jag prata med en supertrevlig sköterska som frågar en massa frågor om min "sjukdom" och förklarar sedan att jag inte ens behöver komma dit utan att han ska skriva ut ett recept så jag kan hämta medicin på apoteket senare i eftermiddag. UNDERBART!

Min fråga är då - varför kunde dom inte göra det från första början på stadsvikens?
Min slutsats - bara för att vårdcentralerna ligger i samma stad och under samma landsting så betyder det inte att dom är "samma sak" dom verkar göra precis som dom vill!

Nu - jobb
Sen - optikern & apoteket!
Publicerat: 2009-10-21 @ 15:43:54


0 kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!