Home sweet home

Nu är jag hemma igen, tillbaka från nästan en vecka i Malmö. Så jag antar att det är dags för mig att sammafatta veckan här och nu.

Till att börja med så skulle vi ju då tåga ner till Malmö, vilket innebar 20 h tåg. Mesta av den tiden gick åt till att läsa ESF (European Social Forum) programmet och lära känna gruppen från Norrbotten. När vi kom fram kring 13 tiden på onsdagen så skulle vi ta oss ut till campingen där vi skulle bo - i tält! (Vilket jag inte fick veta förän vi satt på tåget ner) Så jag hade inga varma kläder med mig att sova i, så det var inte kul. Resten av dagen spenderades med att gå på invigningen och sen var det godnatt i det svinkalla tältet.

Nästa morgon (efter endast 3 timmar sömn) var det helt galet underbart att ta en varm dusch. Men sen var det roliga över, och man skulle ut i kylan igen. Torsdagen gick åt till att på förmiddagen gå på två olika seminarier - Massmedia ett sätt att inte tänka (långtråkigt och segt) och sedan en workshop i feministiskt självförsvar som var desto roligare och mer givande! Sen jagade vi upp ett vandrarhem där vi skulle få sova (jag+3 till) då vi inte ville gå tillbaka till det hemska tältet. På kvällen gick jag och Sofie och käkade Thailändsk mat som var rätt så stark men riktigt god. När vi sedan kom tillbaka till vandrarhemmet så träffade vi på ett gäng utbytesstudenter från USA/Canada/Australien som var riktigt trevliga och roliga. När de sedan gick ut och festade så gick vi och la oss.

På fredagen hittade jag och Sofie inget bra seminarie att gå på under förmiddagen så vi bestämde oss för att springa på stan istället. Jag shoppade ett par nya jeans för 200 spänn medans Sofie hittade strumpbyxor och lite märkes-schampoo ;) Sen tog vi oss till ett café som mammas arbetskamrat tipsat om. Och snacka om att dom hade mkt att välja på! Vi båda tog en galet god chokladtårta, men det blev nästan för mkt choklad, för man fick kämpa i sig sista biten. Sen var det bara att bege sig iväg till Sankt knuts torg där ssu skåne anordnat en manifestation där vi bygde en mur av röda paraplyer. Den manifestationen var tyvär samtidigt som RFSU's seminarie som jag och ett gäng andra gärna gått på, men då missade vi den tyvär. Under fredagskvällen tog vi, till skillnad från många andra, det väldigt lungt med sångkväll på café Tellus. Fast vi gick förbi hela reclaim the streets-gänget men kom fram till att det säkerligen skulle spåra ur och att det var bästa att hålla sig därifrån, vilket lite senare visade sig vara sant.

Under lördagen skulle den stora demonstrationen från Rosengård till Pildammsparken äga rum. Strax efter 15,00 så började drygt 10 000 människor marschera för en bättre värld. Vi skulle gå ca 7 km, vilket man tycker bör ta max 2 timmar. Men inte förän ungefär 4 timmar senare hade vi nått vårt mål. Jag, Sofie, Alexo och Mille vart däremot så himla less ett tag så vi gick och käkade glass och sen genade vi över ett torg ist för att gå runt det. Sen var man död i benen. Fast jag var tvungen att ta mig till campingen för att hämta min väska eftersom att jg sovit på vanrarhem senaste nätterna och vi skulle hem nästa dag och min sovsäck/madrass-väska var kvar i tältet. Det var på minuten som jag hann med sista bussen tillbaka! Sen tog jag det lugnt i min ensamhet på vandrarhemmet resten av kvällen. Jag orkade inte ens äta middag, jag var inte hungrig. Jag somnade även innan 23 vilket var väldigt skönt.

Söndag och sista dagen. Samling 8,30 på café tellus för en sista frulle. Flygbussarna gick bara störda tider så vi var tvungen att ta den 9,45 för nästa skulle gå först 12,20 och vårat plan 13,35. Så det var lika bra att vara i god tid. Detta ledde till mången timmars väntan på Sturup, vilket förövrigt är en mkt mindre flygplats än jag förväntat mig. Men dom hade iaf jävligt goda brownies där. Väl i Sthlm innebar det återigen flera timmars flygplatsväntan som inleddes med RIKTIG mat - maxmat! (dom hade inte max i malmö). Sen satt jag, Tomas, Fred och blonda Björn (som han kallades) kvar rätt länge där och snackade om allt mellan himmel och jord. Planet hem till Luleå var lite försenat och vi kom iväg kring 18,20. Så när jag kom hem igår stupade jag rakt i säng och tog mig inte upp förän efter 12 i dag (med undantag för att öppna dörren när älsklingen kom hit). Men nu är jag back in the game och imorgon väntar nya spännande saker! Och trots att det alltid blåser, är schvinit kallt och jävligt tråkigt här i Luleå så kommer det alltid att vara hemma och staden som jag kommer längta tillbaka till, för trots allt så trivs jag mkt bra här, även om det är dags att se och uppleva ngt nytt nu.

trots ett 800 km långt inlägg så har jag bara tagit med bråkdelar av min långweekend i malmö, det var så underbart roligt, speciellt att få umgås och träffa så mkt nytt folk, men också träffa "gamla bekanta". Jag har då haft en riktigt kul helg och hoppas att få göra om det snart igen! Bilder kommer snart på pixbox
Publicerat: 2008-09-22 @ 17:17:43


0 kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!