AF..

Jag måste bara skriva av mig lite angående arbetsförmedligen.. Jag undrar bara - vad gör dom hela dagarna? Alla som går till arbetsförmedlingen går dit med en smula hopp om att få ett jobb. Helst inom det närmaste året. Eller månaderna, eller veckorna. Iallafall. Nu har jag gått arbetslös i tre månader och det är snart dags för mig att "drabbas" av denna arbetsgaranti för unga som AF har. Men för bara några veckor sedan läste jag på svt24 att denna så kallade "jobbgaranti" inte fungerar så bra som det ska. Det är ingen äkta garanti då endast drygt hälften får sitt utlovade jobb.

Är inte arbetsförmedlingen till för att man ska få jobb? Eller vad är deras syfte egentligen? Bara hålla koll på och ha statistik på alla stackars arbetslösa? För inte hjälper dom en att få jobb inte. Dom gör en utvärdering av ens situation på ett möte och sedan skickar dom hem en för att söka jobb dygnet runt. Vad gör dom då? Ber en att höra av sig varannan månad och säga hur många jobb man sökt. "Ja hej, jag har sökt 5 jobb de senaste två månaderna för det finns inga jogg lediga som passar mig och jag har inga bra kontakter som kan ge mig ett jobb." Då får man svar "okej, bra fortsätt så. och kom ihåg, det är inte det viktiga VAD du jobbar med, utan ATT du har ett jobb". Lätt för dom att säga. Trots att man söker alla jävla skitjobb som finns så är man ändå inte nog bra för dom. Man är för dålig för att dom ens ska höra av sig. Då känner man sig ju uppskattad.

Nu ska jag göra ngt av min "lediga" tid. Städa, gå på stan, tröstshoppa lite, tröstäta på max om ngn hänger på, köpa present till lillebror som fyller år snart... Ja, vi får väl se vad det blir.!
Publicerat: 2008-08-28 @ 11:48:54


0 kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!